Site Loader
0
Total Cost of Ownership

Total Cost of Ownership este suma tuturor costurilor, pe toată perioada de folosire sau de viață, care apar atunci când ai o cheltuială sau o investiție de orice fel. Să ne uităm puțin pe ciclul unei investiții, să vedem care sunt costurile care pot să apară:

1. Achiziție

La achiziție deja apar o mulțime de variabile. Să le luăm pe rând:

  1. Prospectarea pieței – modul de căutare al unui echipament sau al unei variante de finanțare pentru echipamentul cu pricina, poate genera costuri. Chiar dacă este vorba de timp mai lung sau mai scurt în fața calculatorului, acel timp este alocat unei investiții, generează costuri pentru investiția cu pricina.
  2. Modul de finanțare – pot să apară costuri în funcție de felul în care decizi să finanțezi investiția. Dacă este credit bancar, poți să ai costuri cu dobânzile. Dacă este credit furnizor, poți să ai diverse scrisori de garanție bancară. Chiar și dacă sunt banii proprii ai firmei, atunci apar costurile pe capitalul propriu (da, banii proprii nu sunt gratuiți, și ei au costuri
  3. Numărul de echipamente cumpărate / cantitatea livrată – în cazul unei achiziții simple poate să scadă prețul pe măsură ce cantitatea crește. Pe de altă parte, dacă achiziționați cantități mari, puteți avea alte costuri, anume cu depozitarea.
  4. În cazul unei investiții, trebuie să socotiți nu doar costul echipamentului, ci și livrarea și instalarea lui. Am întâlnit cazuri în care instalarea unui echipament costa 8.000 de euro, sume care deja nu mai pot fi neglijate.

2. Utilizare

Aici apar multe aspecte importante, pe care le pot lista sub formă de întrebări. Răspunsurile, cu calcule, le găsiți aici.

  1. Este un echipament vechi? Achiziția a fost facilă, dar exploatarea este costisitoare? Poate fi necesar să bugetați, pe lângă exploatare, și costuri cu oprirea programată și mentenanța
  2. Este un echipament nou? Sunteți cumva legat de un furnizor de consumabile, altfel pierdeți garanția? Ce comportament are acel furnizor?
  3. Îndiferent de vechimea echipamentului, are garanție? Ce include garanția? Care sunt costurile pentru mentenanță? Sunt incluse sau nu în garanție?
  4. Echipamentul este montat acolo unde trebuie? O amplasare corectă de la bun început vă poate ajuta la venituri & costuri
  5. Echipamentul este folosit la capacitatea lui completă? Dacă ați dat bani pe ceva (poate fi și niște opțiuni) și nu folosiți ceea ce ați plătit, atunci pierdeți bani.

3. Terminarea și eliminarea echipamentului

Și aici apar câteva aspecte pe care trebuie să le avem în minte:

  1. Se poate vinde echipamentul? Puteți obține bani la finalul perioadei lui de funcționare la firma voastră?
  2. Dimpotrivă, trebuie să plătiți bani pentru a vă scăpa de echipament? Echipamentul este poluant și trebuie să plătiți pentru eliminarea lui?
  3. Transportul lui până undel duceți, costă?
  4. Oare este posibil să nu-l puteți duce nicăieri și rămâne la Dvs. în bătătură? Cât costă faptul că-l păstrați? Aveți loc să păstrați echipamentul?

Cam astea sunt aspectele esențiale de care trebuie să țineți cont atunci când vă gândiți la Total Cost of Ownership. Evident, dacă răsfoiți literatura de specialitate puteți găsi tot felul de structuri ale costurilor pe care le puteți avea când gândiți Total Cost of Ownership, dar, esențial, le puteți structura astfel.

Vă invit să studiați componenta de management financiar de pe acest sit înainte de a face investiții.

Vă doresc succes în business!

Post Author: Alin Ivan

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.