Site Loader
0
planul de afaceri

Planul de afaceri (sau planul afacerii) reprezintă, analiza şi proiecţia în viitor a afacerii pe care un întreprinzător doreşte să o realizeze.

Planul de afaceri este structurat pe trei etape:

  1. Vânzare
  2. Producţie
  3. Aprovizionare

Le luăm pe rând:

Vânzare

Este etapa în care întreprinzătorul trebuie să-şi imagineze produsul (sau serviciul) pe care-l va face.

  1. Va fi un produs standard vândut în masă, sau va fi un produs / serviciu individual pentru fiecare client?
  2. Va fi un produs de top cu un preţ pe măsură, sau va fi un produs low-cost accesibil tuturor?
  3. Care este clientul tipic către care se adresează?
  4. Cum va ajunge produsul său la clienţii doriţi? Pe ce canale?
  5. Este piaţa suficient de matură pentru a primi un asemenea produs, sau este deja un produs demodat?
  6. Care sunt principalii concurenţi? Ce produse / servicii au? Prin ce sunt asemănătoare de ale mele şi prin ce sunt diferite?

Rezultatul final al acestei etape va fi un produs bine definit care va merge pe o piaţă clar structurată şi fundamentată.

Producţie

La această etapă, întreprinzătorul îşi imaginează fluxul de producţie pentru ceea ce intenţionează să vândă în etapa de Vânzare. Aici se vor pune întrebări precum:

  1. Ce flux de producţie este necesar?
  2. Care sunt consumurile specifice (materii prime şi materiale) ale fiecărei etape?
  3. Care sunt perioadele de amortizare ale utilajelor necesare?
  4. Care este necesarul de personal direct şi auxiliar?
  5. Care este limita superioară, respectiv inferioară a stocurilor şi care sunt costurile stocurilor?
  6. Ce furnizori sunt pentru echipamente, pentru materii prime şi materiale?
  7. Cu ce frecvenţă apar produse şi servicii noi în această ramură? Cât de des trebuie să-mi schimb produsul / serviciul pentru a satisface nevoia de sofisticare a clienţilor mei? Altfel spus, ce rol joacă progresul tehnologic?

Rezultatul acestei etape va fi produsul bine definit din punct de vedere tehnologic şi, din punct de vedere matematic, deja va avea un cost de producţie , subdivizat în fix şi variabil.

Aprovizionare 

La etapa de aprovizionare, problemele care se pun sunt următoarele:

  1. Cât am pe stoc din ceea ce este necesar (echipamente, oameni, materii prime şi materiale) şi ce trebuie să cumpăr pentru a acoperi ţintele propuse
  2. Furnizorii îmi vor impune preţurile lor sau sunt flexibili şi deschişi la negocieri?
  3. Oamenii pe care trebuie să-i angajez există în număr suficient pe piaţa de muncă? Sunt pregătiţi conform standardelor mele? Ce trebuie să ştie în plus faţă de pregătirea clasică?

Toate aceste întrebări au ca răspuns bani. Totul merge în planul financiar. Dacă există bani pentru această afacere, atunci se poatre porni cu ea. Dacă nu, se pot căuta bani în piaţa de bani (bănci, surse nerambursabile). În cazul în care nu se pot găsi bani nici în piaţa de bani, dimensiunile afacerii trebuie să fie regândite pe măsura posibilităţilor.

Descarcă de aici un model editabil de plan de afaceri și vei primi și un film cu etapele implementării unui sistem de controlling.

    Vă doresc succes în business!

    Post Author: Alin Ivan

    Lasă un răspuns

    Adresa ta de email nu va fi publicată.