Site Loader
0
cum să scazi costurile intern

În episoadele anteriore am vorbit despre optimizarea internă a costurilor variabile și despre optimizarea costurilor legate de clienți și stocuri

În acest episod din “cum să scazi costurile intern” vorbim despre optimizarea internă a costurilor fixe.

Costurile fixe sunt acele costuri care trebuie să fie plătite așa cum răsare soarele, indiferent de volumul de producție. Prin opoziție, costurile variabile sunt acele costuri care ar fi 0 dacă nu s-ar produce nimic.

Astfel prezentate, costurile fixe sunt acele costuri care sunt necesare pentru realizarea activității economice, fără ca ele să poată fi atribuite direct și nemijlocit unui singur produs. Sunt costuri de care beneficiază toate produsele, în măsuri diferite. Dacă optimizăm (un cuvânt mai frumos pentru “scădem”) aceste costuri, beneficiază toată firma.

Care sunt aceste costuri? Sunt, spre exemplu, costurile cu chiriile și / sau întreținerile birourilor, costurile cu managerii, HR, legal, curățenie, contabilitate, marketing, consultanța în management, etc. Cum se pot scădea aceste costuri? Putem foarte simplu să decidem că nimeni nu mai primește cafea de la birou, toată lumea își aduce cafea de-acasă. Poate facem o mică scădere de cost, dar, cu siguranță generăm mai multe frustrări decât economii (compania este un sistem social și un sistem de producție în același timp). Ca să păstrăm sistemul social intact (el potențează sistemul productiv) trebuie să găsim altă metodă.

Metoda este următoarea: se listează toate costurile fixe, de sus în jos, de la cele mai mari la cele mai mici. Se calculează procentele pentru fiecare cost. Foarte posibil ca pe primele poziții să existe costurile cu personalul administrativ, sau costurile cu chiriile. Dacă apar costuri cu materii prime sau materiale, atunci separarea costurilor între fixe și variabile nu este făcută corect. După ce am calculat procentele (simplu, în Excel), putem trage o linie acolo unde suma primelor procente este aproximativ 85%. Denumim această mare zonă de costuri, zona A. Ulterior, mai tragem o linie, după ce suma procentelor este 10%, denumim zona B. Apoi, ultima zonă, zona C, va fi zona ultimelor poziții de pe lista de costuri.

Vom acorda atenție costurilor din zona A. Acolo sunt cele mai mari costuri. Ne gândim, pentru fiecare cost în parte, cum poate fi influențat și în ce măsură. O intervenție de 2 – 3% asupra unui cost mare poate aduce economii mai mari firmei decât internvenția de 100% asupra unui cost mic (costul cu cafeaua, spre exemplu). De fiecare dată când căutăm scăderea unui cost, trebuie să ne asigurăm că scăderea acelui cost nu va aduce prejudicii firmei. Pe de altă parte, calcularea valorii scăderii unui cost, trebuie să fie în legătură cu o țintă de profit sau de cash. În cursul de controllling, la subcapitolul 5.1. vorbesc despre managementul costurilor

ceteris paribus – scăderea costurilor

Acestea fiind spuse, vă doresc succes în business!

Post Author: Alin Ivan

2 Replies to “Cum să scazi costurile intern (3)”

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.