Calculația de costuri este esențială ca să faci cash și profit. Dacă nu faci cash și profit, atunci poți să închizi business-ul și să te apuci de altceva.
Cash-ul și profitul sunt elementele esențiale ale operaționalului, ale executivului. Așadar, ca să faci profit, trebuie să știi câți bani încasezi (asta știi, fără discuție) și să știi câți bani plătești și pe ce. Câți bani plătești știi din contabilitate, dar nu știi pe ce. Și nu e un eufemism, contabilitatea nu ne dă foarte multe detalii despre sursa cheltuirii banilor. (Spre exemplu, contabilitatea ne spune câți bani am cheltuit cu combustibilul, dar nu știe să ne spună cât din bani au fost pentru combustibilul mașinilor agenților de vânzări și câți bani pentru combustibilul mașinilor managementului)
Mai mult decât atât, calculația de costuri ne arată niște previziuni de costuri, previziuni pe care contabilitatea nu ni le arată. Dacă știi estimativ cam de cât vinzi și știi cum se formează costul știi, așadar, câți bani o să faci într-o perioadă de timp.
Scopul cursului este să înțelegi cum se formează costul, atât din perspectiva costurilor directe (costuri care merg direct în producție, servicii sau comerț, costuri care ar fi 0 dacă n-ai avea clienți) cât și din perspectiva costurilor indirecte (costuri de sediu, sau de management, cum spuneam mai sus). Spun asta pentru că nu toate cheltuielile firmei sunt costuri. Nu toate costurile sunt utile. Nu toate costurile utile sunt plătibile cash.
Ca să înțelegi business-ul (chiar business-ul propriu, sigur) trebuie să știi costurile cât mai detaliat, inclusiv evoluția lor și să poți face scenarii cu ele. Scenariile sunt necesare pentru că, chiar dacă ai costul planificat, trăim în lumea VUCA și costurl trebuie să fie pregătit permanent pentru schimbare. Iar schimbarea se face pe componente de cost (pe furnizori, pe salariați, pe energie, chirii, combustibil, etc.).
Mai mult decât asta, trebuie să faci clar diferența dintre costuri directe și indrecte (chiar în cadrul aceluiași tip de cost, combustibil, cum scriam mai sus), pentru că unele le plătești cum răsare soarele, indiferent dacă ai clienți sau nu, alte costuri doar dacă sunt clienți și în funcție de volumul de vânzări. Cunoscând diferența de comportament dintre cele două poți să calculezi punctul de break even.
Dacă nu ai aceste noțiuni elementare pentru business-ul tău, atunci te poți gândi să închizi business-ul și să te apuci de altceva. Dar, dacă te decizi să participi la curs, atunci îți pot spune Succes în business!