Site Loader
0
planul de afaceri

Calculația costurilor are ca scop esential determinarea costului unitar (costul pe bucata al produsului sau serviciului oferit) si împartirea costului unitar în cost fix si cost variabil. Aceste doua elemente ale costului (fix si variabil) sunt elemente care nu apar în contabilitatea financiara, dar care sunt necesare pentru a determina un comportament economic rational al întreprinderii pe piata.

Exemplu: unul dintre participantii de la seminarul de Controlling si Calculatia Costurilor era director si manager al unei firme de constructii. Firma domniei sale participa la diverse licitatii publice (organizate de diverse institutii finantate cu bani publici – primarii, spitale, scoli, etc.) care doresc sa construiasca sau sa repare diverse obiective. Factorul decisiv, de foarte multe ori,. la asemenea licitatii este pretul. Cel care ofera pretul cel mai scazut pentru lucrarea conform cerintelor organizatorului licitatiei, câstiga. Problema clientului meu era ca el nu stia daca ofera pretul cel mai scazut în conditii economice pentru firma sa (adica pretul acopera TOATE costurile) sau nu. Aceasta informatie o obtinea la sfârsitul anului, când compara veniturile cu cheltuielile. Pe parcursul anului opera într-o beznă deplină. Evident, era în pierdere, scopul lui era să câștige licitiațiile, nu să facă bani. Muncea pentru angajați și pentru furnizori, nu și pentru el.

Pentru a determina costul fix si variabil al unui produs sau serviciu se folosesc o serie de metode, mai simple sau mai complicate, în functie de firma care ofera serviciul sau produsul respectiv: pot fi calcule simple de adunare si împartire, sau sisteme complicate de calculatie de costuri: realizarea, în cadrul firmei de centre de costuri (principale si auxiliare), repartizarea anumitor costuri direct pe produsul final si repartizarea altor costuri, cu ajutorul unor chei de repartizare, prin centrele de cost, ulterior fiind repartizate pe produsul final.

În principiu, toate sistemele de calculaţie de costuri au aproximativ aceiaşi paşi principali:

  1. extragerea din cheltuielile din contabilitate a costurilor economice (acele costuri care determină performanţa economică)
  2. identificarea şi stabilirea de centre de cost în cadrul firmei. Centrele de cost pot fi principale (cele care participă direct şi nemijlocit la actul de producţie) şi auxiliare (cele care oferă suport pentru primele)
  3. repartizarea costurilor economice pe centrele de cost identificate anterior, pe baza unor chei de repartizare (fiecare cost după altă cheie) judicios alese
  4. repartizarea centrelor de cost auxiliare asupra centrelor de cost principale după anumite chei de repartizare, la fel de judicios alese, obţinându-se, astfel, o valoare pentru fiecare centru de cost principal
  5. identificarea tuturor produselor standard, a celor compuse şi a comenzilor produse şi livrate de întreprindere
  6. repartizarea valorii centrelor de cost principale asupra produselor, după anumite chei relevante (inanspruchname – germ.) şi împărţind la cantitatea totală de produse standard sau comenzi, obţinem costul unitar.
  7. costurile fixe se repartizează asupra produselor după anumite chei relevante şi se adună la costul obţionut anterior. (pentru stablirea costurilor fixe se mai poate utiliza metoda geometrică – se crează o simulare pentru organizaţia client care nu produce nimic şi se consideră că ceea ce rămâne sunt costurile fixe, iar inclusv pentru metoda geometrică sunt două metode: metoda matematică şi metoda statistică).

Se obţin, astfel, costurile unitare în împărţirea fix – variabil. Dacă aveţi nevoie de un sistem de calculaţie de costuri, click aici.

Sistemele de calculatie de costuri pot servi atât firmelor care ofera un singur produs (firme de constructii, al caror produs final este o bucata de spital, sau o bucata de scoala, sau o bucata de pod), cât si firmelor care ofera produse individuale pentru fiecare client (firme de software, spre exemplu), cât si firmelor care ofera sute de produse în fiecare zi (firmele care produc conserve de câteva zeci de tipuri, spre exemplu).

Prin planificarea costurilor si urmarirea permanenta a costurilor realizate si compararea lor cu cele planificate, calculatia costurilor se constituie într-un instrument esential pentru controlling, în special pentru controllingul operativ.

Următorul pas este de a calcula contribuţia de acoperire pe fiecare produs şi pe fiecare client. Aflăm, în acest fel, cât ne aduce un produs şi cât ne aduce fiecare client, putând apoi să identificăm locurile unde trebuie să intensificăm efortul de marketing, sau de producţie, sau renunţarea (tragică) la un anumit produs.

Managementul costurilor este un element separat de calculatia costurilor. Simpla calculatie ne ofera o imagine a elementelor care compun costul unui servicu sau produs. Managementul costurilor porneste de la calculatie, de la aceasta imagine si porneste sa inoveze, prin anumite metode, în scopul scaderii componentelor de cost si a maximizarii profitului unitar.

Indicatori din controllingul operativ si calculatia costurilor

Controllingul operativ înseamna compararea permanenta dintre realizat si planificat. Aceasta comparare înseamna ca trebuie sa existe niste elemente de comparat, care, obligatoriu, trebuie sa fie cuantificabile. Aceste elemente se numesc indicatori (germ. Kennzahlen) . În acest articol voi prezenta numai anumiti indicatori, cei care sunt utili pentru a determina un comportament economic rational ai unei întreprinderi:

  1. Costul total, costul variabil – elemente care arată cât costă o bucată de produs cu toate costurile incluse și cât costă o bucată de produs cu costurile variabile incluse, fără costurile firxe. Costul variabil este extrem de util pentru a calcula indicatorul următor.
  2. Contributia de acoperire (germ. Deckungsbeitrag) este unul dintre indicatorii esentiali din controlling, definit matematic ca fiind diferenta dintre pret si costuri variabile (costurile variabile fiind unul dintre elementele care nu apar în contabilitate). Contributia de acoperire este extrem de utila în decizii de tipul „producem si vindem / nu producem”. Luarea unei decizii de a produce si a vinde fara a cunoaste contributia de acoperire înseamna operarea în bezna, pe pipaite. O decizie eronata de a produce si a vinde fara a cunoaste contributia de acoperire, si alocarea unor sume de bani ca urmare a acestei decizii poate duce la decizii catrastofale în cazul unei întreprinderi. De asemenea, cunoasterea contributiei de acoperire ne poate arata de ce anumite produse au o influenta pozitiva asupra întreprinderii si de cele altele au o influenta negativa sau catastrofala.
  3. Punctul de break even – cantitatea care, dacă este produsă și vândută asigură că veniturile sunt egale cu cheltuielile și profitul este 0. Firma nu câștigă și nu pierde nimic. Acest punct este esențial pentru că separă zona de pierdere de zona de profit. Orice derapaj al unui cost în sensul creșterii lui cât de puțin, duce firma pe pierdere. Orice derapaj al oricărui venit, în sensul scăderii lui cât de puțin, duce firma pe pierdere.

Bibliografie şi surse de informare

  1. Wirschaftsförderungsinstitut, WIFI, Wien – Seminar de Controlling operativ şi managementul costurilor
  2. Management Akademie Wien – Curs de Managementul Costurilor

Vă doresc succes în business!

Post Author: Alin Ivan

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.